Big K.R.I.T.

Door
Laatste Update: juni 5, 2012
kritcover

De rappende zuiderlingen uit Amerika hebben altijd tot mijn favorieten behoord. Outkast, Geto Boys, Goodie Mob, UGK. Ze hebben allemaal die kenmerkende southern slang, gecombineerd met invloeden vanuit zowel de kerk als de straten. Dat wist hen met name in de jaren negentig te onderscheiden van de rest van Amerika.  Daarna is er eigenlijk niemand meer uit deze regio in de buurt van de koningen gekomen.  Althans, dat was tot ik dit jaar voor het eerst een nummer van Big K.R.I.T. (King Remembered In Time) had opgezet.

Dat nummer was Boobie Miles, afkomstig van zijn gratis mixtape ‘4Eva N A Day’ uit maart. Het bleek een startschot voor eindeloos luisteren naar de rapper uit Mississippi. Het verbaasde me dat deze tape gratis te downloaden was. De nummers zijn stuk voor stuk van albumwaardige kwaliteit. Die verbazing werd nog groter toen de voorgangers,  K.R.I.T. Wuz Here en Returnof4Eva, van hetzelfde niveau (en voor dezelfde prijs) waren. Tenslotte viel mijn mond open van verbazing toen ik vernam dat hij de tracks op die tapes ook nog zelf heeft geproduceerd.

Het debuut van Big K.R.I.T.,  Live From The Underground, is vanaf vandaag te verkrijgen. Hij zwierf al een tijdje rond op het internet en de kans om hem eerder te beluisteren greep ik dan ook gretig aan.
Drie meesterwerken op je naam en het officiële debuutalbum komt nu pas uit. Hoe goed moet die dan wel niet zijn?  Dat is een logische gedachte, maar bij Krizza is een andere insteek vereist.
In zijn geval moet je onthouden dat hij eigenlijk niet één, maar vier albums op zijn naam heeft staan. Allemaal variëren ze van classic tot ‘in de buurt van’ en voor eentje moet je toevallig betalen.

Die ene is dus Live From The Underground. Het is natuurlijk onmogelijk om eerder materiaal van een artiest niet te vergelijken met recenter werk, maar met de insteek die ik net gaf moet je dat ook juist doen.  Je hoort direct dat K.R.I.T. geen moment van zijn roots afwijkt. Met 4 Eva N A Day als meest recente vergelijkingsmogelijkheid valt ook de tekstuele en muzikale groei van de rapper op. Het album staat vol met de zuidelijke gastvrijheid en artiesten als Bun B (Money On The Floor), Anthony Hamilton (Porchlight) en Ludacris benadrukken dat des te meer.  Ludacris verschijnt op de track What U Mean. Je hoort duidelijk dat ook hij weet dat hij weer terug naar het niveau van Word Of Mouf moet om de kwaliteit van Krizza bij te kunnen benen.
Er is nog een gastbijdrage op het album en dat is er één die er met kop en schouders bovenuit steekt. Op het nummer Praying Man wordt K.R.I.T. vergezeld door staatsgenoot en blueslegende B.B. King.

De samenwerkingen met andere artiesten vormen welkome bijdrages, maar zoals het een eigen album betaamt is het Krizza die de show steelt. Ook de nummers op dit album zijn door hem geproduceerd en het zit bomvol muzikaliteit. Tracks als I Got This en Yeah That’s Me zijn echte bangers en op de R&B georiënteerde tracks If I Fall en Rich Dad, Poor Dad laat hij zijn tekstuele kracht zien. In geen jaren ben ik zo enthousiast over een rapper geweest als nu bij Big K.R.I.T.

Oja, dat rijtje dat ik bij de inleiding van deze CD-tip opsomde? Wat mij betreft hoort de pas 25-jarige rapper daar vanaf nu bij.

Reacties